Koła pasowe stanowią jedną z kluczowych części wielu mechanizmów, dlatego też są wykorzystywane w maszynach przemysłowych, rolniczych, samochodach i w wielu pojazdach. Produkuje się je ze wszystkich ogólnie dostępnych materiałów metalowych i tworzyw sztucznych, np. z aluminium, stali czy żeliwa, a wykonuje się je technikami odlewniczymi lub obróbką plastyczną.
Koła jednolite i składane
W przypadku produkcji jednostkowej lub małoseryjnej mogą być wykonywane w procesie obróbki skrawania. Najczęściej spotykane są koła pasowe z żeliwa, ponieważ materiał ten jest niezwykle trwały i odporny na korozję. Żeliwne koło pasowe może być jednolite lub składane, jednak te ostatnie są rzadko produkowane. Koła jednolite mogą być spawane, z kolei składane skręca się za pomocą śrub, dzięki czemu można regulować średnicę zewnętrzną koła. W przypadku kół pasów płaskich znaczenie ma waga stopów metali, z których są wykonywane, z tego powodu do ich produkcji wykorzystuje się m.in. żeliwo szare. Te koła, których średnica nie przekracza 250 mm, charakteryzują się konstrukcją tarczową, a dla większych optymalne są modele z ramionami. Aby prawidłowo określić liczbę ramion, należy obliczyć, ile wynosi 1/5 pierwiastka ze średnicy koła. Jeżeli wynik jest równy lub mniejszy niż trzy, oznacza to, że odpowiednie będą jednak koła tarczowe.
Dla silników trakcyjnych i stacjonarnych wolnoobrotowych wskazane będą koła pasów klinowych, które odznaczają się wysoką wytrzymałością i lekkością. Niskiej jakości materiał nie byłby w stanie wytrzymać wysokiej prędkości obrotowej, co prowadziłoby do zniszczenia koła. Z kolei koła klinowe wielokrotne wyróżniają się tym, że posiadają zdolność tłumienia drgań. Ich piasta wykonywana jest z żelaza, a tarczę i wieniec produkuje się ze stopów lekkich. Dzięki temu koło odznacza się niską masą, a to z kolei zmniejsza jego niewyważenie i całą przekładnię. W przypadku kół wentylowanych żeliwo pozwala zwiększyć prędkość obwodową do 100 m/s oraz podnosi odporność pasa na zużycie w miejscu styku z kołem. Wybór właściwych kół pasowych uzależniony jest również od rodzaju silnika, który został zamontowany np. w samochodzie.
Sztywne koła mocuje się na końcu wału korbowego, jednak nie tłumią drgań skrętnych, przez co pasek napędu szybciej się zużywa. Z tego powodu coraz rzadziej się je wykorzystuje i dlatego są wypierane przez modele z pojedynczym lub podwójnym tłumikiem drgań. Ich zaletą jest to, że pochłaniają naprężenia występujące na wale korbowym, dzięki czemu skutecznie zabezpieczają osprzęt silnika przed uszkodzeniem.