Rodzaje żeliwnych kół pasowych

koło pasowe

Koła pasowe stanowią jedną z kluczowych części wielu mechanizmów, dlatego też są wykorzystywane w maszynach przemysłowych, rolniczych, samochodach i w wielu pojazdach. Produkuje się je ze wszystkich ogólnie dostępnych materiałów metalowych i tworzyw sztucznych, np. z aluminium, stali czy żeliwa, a wykonuje się je technikami odlewniczymi lub obróbką plastyczną.

Koła jednolite i składane

 koło pasoweW przypadku produkcji jednostkowej lub małoseryjnej mogą być wykonywane w procesie obróbki skrawania. Najczęściej spotykane są koła pasowe z żeliwa, ponieważ materiał ten jest niezwykle trwały i odporny na korozję. Żeliwne koło pasowe może być jednolite lub składane, jednak te ostatnie są rzadko produkowane. Koła jednolite mogą być spawane, z kolei składane skręca się za pomocą śrub, dzięki czemu można regulować średnicę zewnętrzną koła. W przypadku kół pasów płaskich znaczenie ma waga stopów metali, z których są wykonywane, z tego powodu do ich produkcji wykorzystuje się m.in. żeliwo szare. Te koła, których średnica nie przekracza 250 mm, charakteryzują się konstrukcją tarczową, a dla większych optymalne są modele z ramionami. Aby prawidłowo określić liczbę ramion, należy obliczyć, ile wynosi 1/5 pierwiastka ze średnicy koła. Jeżeli wynik jest równy lub mniejszy niż trzy, oznacza to, że odpowiednie będą jednak koła tarczowe.

 koło pasoweDla silników trakcyjnych i stacjonarnych wolnoobrotowych wskazane będą koła pasów klinowych, które odznaczają się wysoką wytrzymałością i lekkością. Niskiej jakości materiał nie byłby w stanie wytrzymać wysokiej prędkości obrotowej, co prowadziłoby do zniszczenia koła. Z kolei koła klinowe wielokrotne wyróżniają się tym, że posiadają zdolność tłumienia drgań. Ich piasta wykonywana jest z żelaza, a tarczę i wieniec produkuje się ze stopów lekkich. Dzięki temu koło odznacza się niską masą, a to z kolei zmniejsza jego niewyważenie i całą przekładnię. W przypadku kół wentylowanych żeliwo pozwala zwiększyć prędkość obwodową do 100 m/s oraz podnosi odporność pasa na zużycie w miejscu styku z kołem. Wybór właściwych kół pasowych uzależniony jest również od rodzaju silnika, który został zamontowany np. w samochodzie.

Sztywne koła mocuje się na końcu wału korbowego, jednak nie tłumią drgań skrętnych, przez co pasek napędu szybciej się zużywa. Z tego powodu coraz rzadziej się je wykorzystuje i dlatego są wypierane przez modele z pojedynczym lub podwójnym tłumikiem drgań. Ich zaletą jest to, że pochłaniają naprężenia występujące na wale korbowym, dzięki czemu skutecznie zabezpieczają osprzęt silnika przed uszkodzeniem.

Rodzaje żeliwnych kół pasowych
Przewiń do góry