Uszkodzenie sterowników pompy wtryskowej

silnik samochodowy

 Na komfort i bezpieczeństwo jazdy samochodem wpływ ma wiele drobnych urządzeń i elementów składających się na budowę silnika. Wpływają one na pracę napędu auta, a ich uszkodzenie może ponieść za sobą poważne skutki. Różnią się one pomiędzy poszczególnymi modelami samochodu – w zależności od typu i rodzaju silnika.

Powody usterki sterownika pompy wtryskowej

silnik samochodowyJednym z częstych uszkodzeń, występujących w silnikach diesla jest usterka pompy wtryskowej, a dokładniej jej sterownika. Za co odpowiada i w jaki sposób naprawić uszkodzony moduł? Moduł, na którym znajduje się sterownik do pompy wtryskowej jest niezwykle wrażliwym i ważnym elementem tego podzespołu, odpowiadającym za dostarczanie prawidłowej ilości paliwa do komory spalania w silniku. Jego uszkodzenia powoduje problem z uruchomieniem silnika. Głównym tego powodem jest tzw. zalewanie silnika, czyli dostarczanie zbyt dużej ilości paliwa do komory spalania. Innym, niepokojącym objawem uszkodzenia tego podzespołu jest bardzo duże spalanie i niski komfort prowadzenia pojazdu. Często pojawia się także nierówna praca silnika, słaba reakcja na pedał gazu lub jej całkowity brak. Po zgaszeniu silnika samochód najczęściej nie chce się ponownie uruchomić. Innym, charakterystycznym objawem jest dymienie z silnika oraz mocno wyczuwalny zapach paliwa.

Sterownik pompy wtryskowej jest bardzo czułym urządzeniem. Łatwo ulega uszkodzeniom elektronicznym, mechanicznym, czy przegrzaniu. Uszkodzenie sterownika może silnik samochodowywiązać się z koniecznością regeneracji całej pompy, co jest dość kosztowną inwestycją. Aby ustalić dokładną przyczynę usterki i naprawić pompę, fachowcy w pierwszej kolejności muszą dokładnie zbadać jej stan. W tym celu sprawdzają wszystkie znajdujące się w niej połączenia – czy są szczelne oraz czy nie mają na sobie śladów uszkodzeń mechanicznych. Ponadto sprawdzają barwę spalin i poziom hałasu generowany przez jednostkę napędową, a także wyłapują ewentualne wahania prędkości obrotowej. Sprawdzane są również stany filtrów paliwa i powietrza. Usterka diagnozowana jest także komputerowo. Dopiero na tej podstawie mechanicy mogą zdecydować, czy możliwa jest naprawa sterowników, bez demontażu pompy, czy konieczna jest jej regeneracja lub nawet wymiana na nową.

Komfort i bezpieczeństwo jazdy są bardzo ważne – zarówno dla kierowców, pasażerów, jak i innych uczestników ruchu drogowego. Wszelkiego rodzaju nieprawidłowości w pracy silnika należy więc wyłapywać jak najwcześniej, by uniknąć poważnych szkód i usterek. Prace naprawcze najlepiej zlecić doświadczonym fachowcom. Samodzielne próby naprawy mogą bowiem przyczynić się do powstania jeszcze poważniejszych usterek, a nawet uszkodzenia całego silnika.

Uszkodzenie sterowników pompy wtryskowej
Przewiń do góry